Lodołamacze Wód Polskich stacjonujące w przystani w Gdańsku Przegalinie są gotowe do akcji. 1 grudnia rozpoczęła się zimowa ochrona przeciwpowodziowa w sezonie 2022/2023. Dziewięć lodołamaczy, w tym zbudowane w ubiegłym roku Puma, Narwal, Nerpa i Manat, będzie chronić Dolną Wisłę przed zatorami lodowymi. Dyżur potrwa do 15 marca.
Na Dolnej Wiśle stacjonuje 9 lodołamaczy: czołowe: Puma i Tygrys, liniowe: Narwal, Nerpa, Manat, Orka, Rekin, Foka i pomocniczy Żbik. Wszystkie jednostki są sprawne technicznie oraz przygotowane do prowadzenia akcji lodołamania.
Zanim pojawi się potrzeba rozpoczęcia akcji, jednostki RZGW w Gdańsku pozostają w gotowości do akcji lodowej, cumując w porcie w Przegalinie, który został gruntownie odnowiony i przygotowany na przyjęcie nowych jednostek.
Lodołamanie na Dolnej Wiśle
Lodołamacze ruszają do pracy w czasie, gdy rozpoczyna się spływ kry w dół Wisły. Wtedy na Wiśle powstaje ryzyko wystąpienia zatorów lodowych i ogłasza się pogotowie lodowe. Lodołamacze zostają rozlokowane na stanowiska wyjściowe, m.in. w Sobieszewie i Przegalinie.
Lodołamanie prowadzone jest od strony ujścia Wisły i postępuje w górę rzeki. Jako pierwszy płynie lodołamacz czołowy (przy większym zalodzeniu dwa). Czołowy wyłamuje rynnę w pokrywie lodowej, którą następnie poszerzają płynące z tyłu lodołamacze liniowe. Z reguły pracują wtedy dwie albo trzy takie jednostki. Taki sposób prowadzenia akcji lodołamania gwarantuje swobodny spływ kry do zatoki, zapobiega jednocześnie powstawaniu zatorów i zapewnia bezpieczeństwo pracy jednostek uczestniczących w akcji. Stan zalodzenia rzeki jest stale monitorowany przez pracowników Wód Polskich zarówno przez system monitoringu, jak i bezpośrednio w korycie rzeki.
Decyzję o rozpoczęciu akcji lodowej podejmuje dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Kontakt z Centrami Zarzadzania Kryzysowego w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim utrzymuje Centrum Operacyjne Ochrony Przeciwpowodziowej RZGW w Gdańsku koordynując działania Wód Polskich i służb ratowniczych.
Nowoczesna flota
Puma, Narwal, Nerpa i Manat to nowoczesne jednostki, których budowę zakończono w zeszłym roku. Zmodernizowana flota pozwala skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom, a także większy komfort załóg. Dzięki zastosowanej technologii lodołamacze zużywają mniej paliwa i są energooszczędne. Wyróżniają się też wielofunkcyjnością - oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe.
Więcej ciekawostek o lodołamaczach
Zapraszamy do lektury naszych tekstów, w których prezentujemy tajniki pracy lodołamaczy.
- Czym różni się lodołamanie rzeczne od morskiego?
- Jak wygląda akcja lodołamania?
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/1607-ida-mrozy-lodolamacze-w-gotowosci
- Dlaczego potrzebujemy floty lodołamaczy?
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/949-pogotowie-zimowe-wod-polskich-lodolamacze-w-akcji
- Ciekawostki o lodołamaczach Dolnej Wisły
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/2278-chrzest-gdanskich-lodolamaczy
- Ciekawostki o lodołamaczach Szczecińskiego Węzła Wodnego
https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/2210-chrzest-lodolamaczy-ocelot-i-tarpan