Śluza w Gdańsku Przegalinie była miejscem przeprawy niezwykłego transportu. Niezwykłego, gdyż odbywał się styczniu, po sezonie żeglugowym przy zredukowanym oznakowaniu żeglugowym. Ten spory zestaw płynął do Portu Gdańskiego, by potem z powrotem Martwą Wisłą i Wisłą udać się do Płocka.

Następnie pchacze wróciły do Gdańska po kolejne barki i drugi raz ruszyły w górę Wisły. Pchacze po nowy ładunek wracały w nocy. Było to mozliwe dzięki nowemu, odblaskowemu oznakowaniu toru wodnego.

 

Zanim barka trafiła na Wisłę musiała przejść śluzę w Białej Górze. Jak na okres zimowy to długa i trudna wyprawa.

Barki w Białej Górze. Fot. PGW Wody Polskie

Państwowe Gospdarstwo Wodne Wody Polskie dąży do tego, aby takie transporty były jak najczęstrze i wspiera inicjatywy zmierzające w tym kierunku udostępniając drogi wodne również poza typowym czasem żeglugi.

Powrót barek z portu gdańskiego z ładunkiem do Płocka. Zdjęcie wykonane w Przegalinie. Fot. PGW Wody Polskie

Podczas żeglugi zimowej istnieje ryzyko wystąpienia zjawisk lodowych oraz obniżenia się poziomu wody poniżej stanów wymaganych dla wyznaczonej klasy żeglownej. Żegluga jest możliwa jedynie pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności oraz bardzo dobrej znajomości szlaku żeglownego i dużego doświadczenia kierownika statku i załogi. W przypadku podjęcia się żeglugi w obecnym czasie, zaleca się skorzystanie z obecności na jednostce pływającej pracownika Wód Polskich. Każdorazowe przejście należy zgłaszać z co najmniej dobowym wyprzedzeniem do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Więcej na ten temat w komunikacie żeglugowym: Komunikat 01/2023

Barka Przegalina WA0003

Barka płynąca po ładunek do portu w Gdańsku. Fot. PGW Wody Polskie