W dniach 13 – 20 maja Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wspólnie z Radiem Gdańsk zaprasza do słuchania relacji z ośmiodniowego rejsu Wisłą.
Housebotowa ekipa przybliża działania Wód Polskich płynąc po Wiśle i spoglądając na świat z wodnego punktu widzenia.
Ekipie przewodzi Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Oprócz roli edukacyjnej rejs służy lustracji stanu szlaku żeglugowego na Wiśle.
O obiektach hydrotechnicznych zarządzonych przez Wody Polskie w Bydgoszczy opowiadał Baweł Bonin - kierownik Nadzoru Wodnego w Bydgoszczy.
W trakcie rejsu pracownicy Wód Polskich mówią nie tylko o obiektach hydrotechnicznych, ale także o potencjale żeglugi śródlądowej oraz inwestycjach które przyczyniają się do poprawy warunków nawigacyjnych na śródlądowych drogach wodnych. Przypomnamy jak możemy dbać o czystość rzek prowadząc kampanię Wody to nie śmietnik oraz opowiemy o możliwościach aktywnego odpoczynku na wodzie nie zapominając o zasadach bezpiecznej żeglugi. Rozmawiamy o ekosystemie Dolnej Wisły, która jest szczególnym przykładem ekosystemu dużej rzeki nizinnej chronionego jako obszar Natura 2000 i stanowi ważny korytarz ekologiczny dla gatunków wędrownych organizmów wodnych.
Wody Polskie są administratorem śródlądowych dróg wodnych w naszym kraju i od początku swojego działania kładą bardzo duży nacisk na poprawę warunków żeglownych i nawigacyjnych na drogach wodnych.
Kapitan flotylli lodołamaczy Tomasz Skowroński opowiedział jak oznakowana jest Wisła dla żeglugi i dlaczego warto zapoznać się ze znakami żeglugowymi przed wypłynięciem w rejs.
Tomasz Skowroński - kapitan flotylli lodołamaczy, fot. Radio Gdańsk
W Polsce jest ok. 3680 km śródlądowych dróg wodnych uznanych za żeglowne. Dla porównania, w Niemczech jest ponad 7tys. km. A w Holandii ok 5 000 km. W tych krajach przewozi się drogami wodnymi średnio ok 70 razy więcej ładunków niż w Polsce. Przed nami spore wyzwanie. Rozwój żeglugi śródlądowej i przywrócenie żeglowności dróg wodnych należy do kluczowych zadań Wód Polskich.
Agnieszka Dziki – kierownik Nadzoru Wodnego w Pruszczu Gdańskim goszcząc na pokładzie opowiedziała o śluzie Biała Góra zwanej „bramą Żuław”, o Zuławach Gdańskich i pracy w terenie. Śluza Biała Góra jest pierwszą z czterech śluz kaskady Nogatu, a głównym jej zadaniem jest ochrona przeciwpowodziowa terenów położonych wzdłuż rzeki Nogat. Cały obiekt śluzy zbudowany jest z kilku elementów: śluzy komorowej z wrotami przeciwpowodziowymi na Nogacie, jazu na rzece Nogat, śluzy i jazu na rzece Liwa.
Agnieszka Dziki - kierownik Nazdoru Wodnego w Pruszczu Gdańskim, fot. PGW WP
Warto wspomnieć, że jazy buduje się w poprzek rzek lub kanałów, a ich głównym zadaniem jest utrzymanie stałego poziomu rzeki dla celów żeglugowych oraz zabezpieczenie przed powodzią, ponadto mogą przysłużyć się do zaopatrywania ludności w wodę oraz do celów energetycznych. Równolegle do jazu ważne aby wybudowana była przepławka dla ryb, która umożliwia migrację ryb wędrownych.
Żuławy Wiślane to region o wyjątkowym charakterze, położone w delcie rzeki Wisły stanowią najbardziej rozległy teren depresyjny i przydepresyjny w skali kraju. Obejmują obszar o powierzchni 170,3 tyś ha, z czego 119,9 tys ha jest odwaniana mechanicznie. W depresji bezwzględnej poniżej poziomu morza znajduje się 45,4 tys ha, co stanowi ok. 30% powierzchni Żuław.
Tomasz Watroba i Bartosz Śledź z Zarządu Zlewni w Elblagu powiedzieli o potencjale żeglugi śródlądowej oraz inwestycjach które przyczyniają się do poprawy warunków nawigacyjnych na śródlądowych drogach wodnych. Słuchacze już wiedzą czym jest jaz, przepławka czy zastawka i jaką role pełni śluza. Przypominamy jak dbać o czystość rzek prowadząc kampanię #Wody to nie śmietnik. Płynąc podziwiamy piękno Żuław i staramy się pokazać świat z wodnego punktu widzenia.
Zapraszamy do słuchania audycji na żywo od soboty 13 maja do soboty 20 maja na antenie Radia Gdańsk o godzinach 10.15., 12.15.,15. 45 oraz na stronie internetowej Radia Gdańsk www.radiogdansk.pl
Relacje: