W 2022 roku, w ramach zadania pn. „Udrożnienie i remont opasek brzegowych na Kanale Elbląskim w kierunku Miłomłyn – Jezioro Ewingi w km 0+000 – 17+600: Etap I realizacja w km 11+000-11+236; 13+230 -15+550; 17+170-17+500, zostały wykonane prace na wybranych odcinkach Kanału Elbląskiego, nadzorowane przez Zarząd Zlewni w Toruniu Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Odcinek Kanału Elbląskiego objęty robotami stanowi tzw. Kanał Iławski będący szlakiem żeglugowym prowadzącym z Miłomłyna poprzez Iławę ( j. Jeziorak) do Zalewa ( j. Ewingi).
Kanał Elbląski jest drogą żeglowną klasy I a, dla której głębokość tranzytowa od stanu średniej niskiej wody (SNQ) winna wynosić 1, 50m. Zadaniem niniejszego przedsięwzięcia było dostosowanie istniejących głębokości do głębokości wynikających z obowiązujących przepisów (odcinek w km 11+000-111+236, 13+230-15+550 i 17+170-17+500) oraz remont ubezpieczeń brzegowych (odcinek w km 11+000-11+236). Na odcinku w km 11+000 do km 11+230 umocnienia wykonane były z płyt betonowych (zdekapitalizowanych w 75%) i opaski palowo-kiszkowej całkowicie zniszczonej z pozostałością elementów faszyny i pali. Obie opaski nie spełniały swojej roli i wymagały remontu. Jeśli chodzi o prace pogłębiarskie zostały one wykonane na odcinkach mocno zamulonych o znacznym uwodnieniu namułów.
Na realizację przedmiotowego zadania Minister Infrastruktury udzielił Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie dotacji na podstawie umowy nr MI/DGWIŻŚ/2022/05/01/ZF zmienionej późniejszymi aneksami.
Przedmiotowe zadanie dofinansowane zostało z dotacji celowej budżetu państwa w wysokości:
Dofinasowanie – 8 578 090,67 zł
Całkowita wartość – 9 068 090,67 zł.