Projekt Budowa Lodołamaczy dla RZGW Gdansk został oficjalnie zakończony. Zrealizowane zadana podsumowano podczas konferencji, która odbyła się w piątek, 21 października br., w salach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
- Realizacja tego projektu pozwala nam ze spokojem patrzeć w przyszłość jeśli chodzi o zimową ochronę przeciwpowodziową. Teraz jesteśmy w stanie bez udziału zewnętrznych podmiotów zapobiegać zatorom lodowym na Dolnej Wiśle. – powiedział w wystąpieniu dla mediów Andrzej Winiarski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
W imieniu Ministerstwa Infrastruktury gratulacje inwestorowi, Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu, Wody Polskie, za planową realizację inwestycji, złożyła Monika Niemiec – Butryn, dyrektor departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej.
Informacjami nt. przebiegu budowy lodołamaczy podzielił się z zebranymi w swoim wystapieniu kierownik projektu ze szczecińskiej stoczni MSR Gryfia, Zbigniew Kowalewski.
Finansowanie projektów infrastrukturalnych omówił podczas prelekcji Andrzej Sidorski, nadzorujący projekt budowy lodołamaczy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Listy gratulacyjne dla Wód Polskich, na ręce dyrektora Winiarskiego, przesłali Przemysław Ligenza, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospdoarki Wodnej oraz Piotr Całbecki, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego (oba pisma w załącznikach poniżej).
Zebranym przekazano też słowa Emmy Toledano Laredo – Dyrektora Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej:
- Bezpieczeństwo, zwłaszcza w tak szczególnym czasie, jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Serdecznie gratulujemy realizacji projektu budowy lodołamaczy, który otrzymał dofinansowanie unijne w kwocie 67,3 mln złotych, i który z pewnością zabezpieczy mienie, zdrowie i życie mieszkańców nadwiślańskich terenów. Ta inwestycja jest dowodem na to, że Unia Europejska jest wspólnotą opartą na solidarności i wzajemnej trosce, a jej Państwa członkowskie w wymierny sposób odczuwają te wartości dzięki takim projektom jak ten.
Opis Projektu
Przedmiotem projektu pn. „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” było zbudowanie specjalistycznych jednostek pływających przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle, tj. lodołamaczy wraz z zabezpieczeniem towarzyszącej infrastruktury.
W wyniku projektu powstał lodołamacz czołowy Puma i trzy liniowe: Narwal, Manat i Nerpa. Zostały przekazane do użytkowania w 2020 i 2021 roku. Po oddaniu lodołamaczy prowadzono jeszcze zakup wyposażenia (np. sondy wielowiązkowej) i samochodów specjalistycznych potrzebnych do sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.
Budżet projektu: 79 mln. zł.
Nowe lodołamacze są idealnie dostosowane do warunków panujących na Wiśle, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i konieczności omijania przeszkód. Będą mogły efektywnie usuwać zatory lodowe i śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę. Dzięki ich pracy na Dolnej Wiśle możliwa będzie ochrona przeciwpowodziowa ludności i mienia.
Będą pracować na Wiśle razem z pięcioma starszymi lodołamaczami: czołowym Tygrysem (rok produkcji 1984 r.) i linowymi: Rekinem (1991r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.), Żbikiem (1989r.).
Wszystkie lodołamacze stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie.
Zbudowane, przez Morską Stocznię Remontową Gryfia w Szczecinie, jednostki cechują się wielofunkcyjnością. Oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Są wyposażone w nowoczesne urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, a przez możliwość zamontowania na pokładzie bębna z zaporą, mogą zwalczać rozlewy ropopochodne. Ponadto statki są przyjazne dla środowiska, gdyż dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą energooszczędne.
Jedna z atrakcji konferencji był zaprezentowany model lodołamacza liniowego w przekroju. Fot. PGW Wody Polskie
Dane techniczne lodołamaczy:
Czołowy Puma
Parametry lodołamacza czołowego Puma:
- Długość całkowita Lc = 33.45 m;
- Długość między pionami Lpp = 30.41 m;
- Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;
- Szerokość konstrukcyjna B = 7.22 m;
- Wysokość boczna H = 2.50 m;
- Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;
- Zanurzenie projektowe T = 1.60 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu projektowym HT = 4.00 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.60 m;
- Silnik główny 1044 kW (1400KM);
- Napęd: śruba nastawna;
- Uciąg na palu min. 10 T;
- Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.
Liniowe: Narwal, Nerpa i Manat
Parametry lodołamaczy liniowych:
- Długość całkowita Lc = 28.07 m;
- Długość między pionami Lpp = 25.32 m;
- Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;
- Wysokość boczna H = 2.40 m;
- Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;
- Zanurzenie projektowe T = 1.45 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.70 m;
- Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);
- Napęd: śruba stała;
- Uciąg na palu min. 6 T;
- Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.
Lodołamacz liniowy – lodołamacz czołowy
Lodołamacz czołowy ma za zadanie wyłamywanie w lodzie rynny, rozbijanie zatorów, uwalnianie z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych.
Zadaniem lodołamacza liniowego (mniejszego i lżejszego od czołowego) jest poszerzanie wyłamanej rynny, rozbijanie dużych tafli lodu w rynnie i zapewnianie swobodnego spływu kry.
Projekt dofinansowany przez UE
Budowa została dofinansowana przez Unię Europejską. Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” dofinansowany jest, w wysokości 85 proc., z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ), Priorytet II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.1 „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”. Udział Skarbu Państwa w finansowaniu wyniósł 15 proc.