Izba Historii Kanału Elbląskiego otworzyła, na sezon 2020 r., swoje podwoje dla zwiedzających. Ekspozycja izby oraz sala projekcyjna dostępne są z zachowaniem środków ostrożności, wymaganych przez przepisy stanu epidemicznego.

Rozmieszczona na dwóch piętrach wystawa przybliża historię Kanału Elbląskiego, przebieg jego rewitalizacji przed pięciu laty oraz unikalny system napędowy pochylni. Znajduje się tam też kącik edukacyjny dla dzieci oraz sala projekcyjna, gdzie wyświetlany jest film dokumentalny o Kanale.

Kanał Elbląski to najdłuższy kanał żeglowny w Polsce. Łączy jezioro Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jego długość łącznie to 115,5 km, głębokość tranzytowa ok. 1,5 m. Kanał jest zabytkiem techniki, ma oficjalny tytuł Pomnika Historii nadany przez Prezydenta RP, a jednocześnie jest czynnym obiektem żeglugowo - turystycznym. Infrastrukturę Kanału stanowi pięć pochylni: Całuny,  Jelenie, Oleśnica, Kąty i Buczyniec.

Kanał Elbląski, zbudowany w XIX wieku fascynuje współczesnych. Ta niezwykła konstrukcja przyciąga uwagę nie tylko turystów, ale również badaczy historyków i inżynierów. W odpowiedzi na to zainteresowanie powołano Izbę Historii Kanału Elbląskiego, do której mamy przyjemność Państwa zaprosić.

Mechanizm działania i infrastruktura. Pochylnie prowadzone są w linii prostej, zgodnie z linią trasy kanału żeglugowego. Każda pochylnia składa się z dwu równolegle poprowadzonych torowisk, łączących stanowisko górne z dolnym. Na torowiskach poruszają się dwa wózki. Tory biorą swój początek na górnym stanowisku (jeszcze pod wodą) przechodzą przez grzbiet (szczyt) pochylni i schodzą do dolnego stanowiska, kończąc się pod wodą. Na każdym torze porusza się wózek przeciągany liną stalową pomiędzy górnym a dolnym stanowiskiem i odwrotnie.

Kto i kiedy wybudował Kanał?

Kanał wraz z całą infrastrukturą to dzieło pruskiego inżyniera Georga Jacoba Steenke, który skrupulatnie dokumentował swoje pracę. Zaginęły jednak informacje dotyczące jego postaci. Dopiero niedawno odnalezione zostały archiwalne zdjęcia, dzięki którym poznaliśmy prawdziwe oblicze mistrza.

Dlaczego Kanał Oberlandzki? Nazwa Prusy Górne (Oberland) odnosi się do „górnego” położenia względem biegu Wisły oraz rzek wpadających do Zalewu Wiślanego, w odróżnieniu do położonych „niżej” Prus Dolnych (Niederland). Stąd dawniej używana nazwa Kanał Oberlandzki.

Wstęp do Izby kosztuje 6 zł – bilet normalny, 4 zł ulgowy. Zapraszamy od godz. 10 do 17, codziennie oprócz poniedziałku.