Dwa nowe lodołamacze, które będą pracować na Zalewie Włocławskim pną się w górę Wisły. Aby osiągnąć port macierzysty przepłynęły Odrę od Kędzierzyna Koźla do ujścia i Morze Bałtyckie wzdłuż polskiego brzegu. Teraz wpłynęły na Wisłę.
Lodołamacze, czołowy Orkan i liniowy Sokół, zostały wybudowane w Stoczni Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu. Od Włocławka dzieliło je ponad 1500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą.
Pokonały już Przekop Wisły i ruszyły do Grudziądza.
Podobną drogę Bałtykiem, ze Szczecina do Gdańska, pokonają cztery nowe lodołamacze zbudowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Czołowy lodołamacz Puma i liniowy Narwal przechodzą ostanie próby w stoczni MSR Gryfia S.A. Po zakończeniu prób ruszą do portu macierzystego. Na podstawie doświadczeń z budowy Pumy i Narwala powstaną kolejne dwa lodołamacze liniowe. Budżet tej inwestycji to 74 mln. zł. Termin zakończenia budowy to koniec 2021 roku.
Lodołamacz Puma podczas prób. Fot. PGW Wody Polskie
Ujście Wisły
Z Zatoki Gdańskiej na Wisłę lodołamacze wpłynęły przez Przekop Wisły.
Główne ujście Wisły czyli Przekop Wisły powstał 125 lat temu. Wraz z kompleksową regulacją Dolnej Wisły był, w momencie budowy, receptą na powodzie nękające ten region, a w szczególności Żuławy, które wraz z Gdańskiem w XIX w. były trzykrotnie pustoszone przez katastrofalne powodzie.
Były to powodzie powodowane zatorami lodowymi podczas zimy i wiosennego spływania lodów. W 1829 roku zator lodowy w okolicach twierdzy Wisłoujście spowodował zalanie całych Żuław i sporej części Gdańska do wysokości pierwszego piętra. Była to prawdopodobnie największa powódź w dziejach miasta. W 1840 w wyniku zatoru lodowego rzeka przebiła nowe ujście do morza, tzw. Wisłę Śmiałą. W 1888 r. doszło do kolejnego wielkiego zatoru lodowego i powodzi, która stała się przełomowa dla delty Wisły. Zniszczenia były ogromne. Sięgnięto wówczas po istniejący już projekt przekopu, stworzony przez królewskich radców budowlanych Franza Alsena i Aloisa Fahla. Prace ziemne ruszyły trzy lata później. W ciągu następnych trzech lat wykopano nowe koryto rzeki, zaczynające się w miejscowości Błotnik i uchodzące do Zatoki Gdańskiej między wsiami Mikoszewo i Świbno. Bieg Wisły skrócono o 10 km. Uroczyste otwarcie Przekopu nastąpiło w marcu 1895 roku.
Od czasu wybudowania Przekopu nie odnotowano na Żuławach powodzi zatorowej o charakterze katastrofy. Dodatkowo działanie samoczynne Przekopu wzmocniono przez zastosowanie lodołamaczy, których flota regularnie, podczas pochodu lodów, zapobiega zatorom.
Pięć lat temu ujście Wisły zostało przez RZGW w Gdańsku przebudowane. Wydłużono kierownicę wschodnią ujścia o 200 m, a zachodnią odbudowano. Dobudowano też głowice obu kierownic.