Dwa nowe lodołamacze, które będą pracować na Zalewie Włocławskim pną się w górę Wisły. Aby osiągnąć port macierzysty przepłynęły Odrę od Kędzierzyna Koźla do ujścia i Morze Bałtyckie wzdłuż polskiego brzegu. Teraz wpłynęły na Wisłę.

Lodołamacze, czołowy Orkan i liniowy Sokół, zostały wybudowane w Stoczni Koźle Sp. z o.o. w Kędzierzynie-Koźlu. Od Włocławka dzieliło je ponad 1500 km drogą wodną: 756 km Odrą, 522 km Morzem Bałtyckim i 260 km Wisłą.

Pokonały już Przekop Wisły i ruszyły do Grudziądza.

Podobną drogę Bałtykiem, ze Szczecina do Gdańska, pokonają cztery nowe lodołamacze zbudowane dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Czołowy lodołamacz Puma i liniowy Narwal przechodzą ostanie próby w stoczni MSR Gryfia S.A. Po zakończeniu prób ruszą do portu macierzystego. Na podstawie doświadczeń z budowy Pumy i Narwala powstaną kolejne dwa lodołamacze liniowe. Budżet tej inwestycji to 74 mln. zł. Termin zakończenia budowy to koniec 2021 roku.

Puma na wodzie 0809

Lodołamacz Puma podczas prób. Fot. PGW Wody Polskie

Ujście Wisły

Z Zatoki Gdańskiej na Wisłę lodołamacze wpłynęły przez Przekop Wisły.

Główne ujście Wisły czyli Przekop Wisły powstał 125 lat temu. Wraz z kompleksową regulacją Dolnej Wisły był, w momencie budowy, receptą na powodzie nękające ten region, a w szczególności Żuławy, które wraz z Gdańskiem w XIX w. były trzykrotnie pustoszone przez katastrofalne powodzie.

Były to powodzie powodowane zatorami lodowymi podczas zimy i wiosennego spływania lodów. W 1829 roku zator lodowy w okolicach twierdzy Wisłoujście spowodował zalanie całych Żuław i sporej części Gdańska do wysokości pierwszego piętra.  Była to prawdopodobnie największa powódź w dziejach miasta. W 1840 w wyniku zatoru lodowego rzeka przebiła nowe ujście do morza, tzw. Wisłę Śmiałą. W 1888 r. doszło do kolejnego wielkiego zatoru lodowego i powodzi, która stała się przełomowa dla delty Wisły. Zniszczenia były ogromne. Sięgnięto wówczas po istniejący już projekt przekopu, stworzony przez królewskich radców budowlanych Franza Alsena i Aloisa Fahla. Prace ziemne ruszyły trzy lata później.  W ciągu następnych trzech lat wykopano nowe koryto rzeki, zaczynające się w miejscowości Błotnik i uchodzące do Zatoki Gdańskiej między wsiami Mikoszewo i Świbno. Bieg Wisły skrócono o 10 km. Uroczyste otwarcie Przekopu nastąpiło w marcu 1895 roku.

Od czasu wybudowania Przekopu nie odnotowano na Żuławach powodzi zatorowej o charakterze katastrofy. Dodatkowo działanie samoczynne Przekopu wzmocniono przez zastosowanie lodołamaczy, których flota regularnie, podczas pochodu lodów, zapobiega zatorom.

Pięć lat temu ujście Wisły zostało przez RZGW w Gdańsku przebudowane. Wydłużono kierownicę wschodnią ujścia o 200 m, a zachodnią odbudowano. Dobudowano też głowice obu kierownic.

 Sokół 02116

 

Orkan 02156