6 kwietnia 2021 roku, z nabrzeża szczecińskiego w Porcie Gdańsk,  wypłynął transport kontenerów z ładunkiem dla firm z województwa kujawsko-pomorskiego. 9 kwietnia pchacz i barka z sześcioma kontenerami przybiła do Nabrzeża Szczecińskiego w gdańskim porcie.

Rejs został objęty patronatem Prezesa Wód Polskich. Jak powiedział Marcin Białek, Pełnomocnik Prezesa Wód Polskich ds. innowacji i turystyki wodnej:

- Wody Polskie wspierają każdą inicjatywę, która przyczynia się do lepszego gospodarczego wykorzystania rzek oraz sprzyja im w aspekcie ekologicznym. Dlatego patronujemy temu rejsowi i jako gospodarstwo państwowe odpowiadające za utrzymanie rzek bardzo się z takich działań cieszymy.

Rejs rozpoczął się w Gdańsku, skąd barka z kontenerami ruszyła w górę rzeki. Przeładunek towarów nastąpi na nabrzeżu w Chełmnie, skąd ciężarówki odebrały kontenery. Jednocześnie załadowany został kolejny transport i barka wróciła na Wybrzeże. W sumie przewiezionych zostało 12 kontenerów 40 stopowych (min. 24 TEU) z ładunkiem o masie 300 ton. Podróż w górę rzeki zajęła 17 godzin z nocnym pstojem w Tczewie, z powrotem trwała ok siedmiu godzin.

Transport pilotowała łódź Wód Polskich.

Pilotażowy rejs możliwy jest dzięki międzynarodowemu projektowi EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego). Głównymi celami przedsięwzięcia są m.in.:

- promocja śródlądowego transportu wodnego w Polsce jako najbardziej ekonomicznego, bezpiecznego oraz przyjaznego środowisku,
- zwiększenie wiedzy na temat wykorzystania usług żeglugi śródlądowej i infrastruktury, wśród właścicieli ładunków i firm spedycyjnych, oraz
- promocja działań związanych z planowaną budową Węzła logistycznego Bydgoszcz, wykorzystującego m.in. potencjał dróg wodnych.

Poza promocją żeglugi śródlądowej, rejs ma za zadanie praktyczne sprawdzenie możliwości transportu drogą wodną oraz przeładunku towarów, które podążają z portów morskich w głąb kraju, jako alternatywy dla transportu drogowego czy kolejowego. W tym przypadku transport wodny zostanie włączony do łańcucha dostaw, który w przyszłości mógłby przebiegać przez centrum logistyczne– Węzeł logistyczny Bydgoszcz.

Organizacja rejsów doskonale wpisuje się krajową politykę transportową oraz prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury działania propagujące wykorzystanie alternatywnych gałęzi transportu i przerzuceniu części ładunków z transportu drogowego na kolei i transport wodny, jak również budowę nowoczesnych terminali inter- i multimodalnych, które usprawnią istniejące łańcuchy dostaw.

Chełmno 491906571938098

Podczas konferencji prasowej i przeładunku kontenerów w Chełmnie. Fot. PGW Wody Polskie

Chelmno rozladunek 35

Fot. Mikołaj Kuras