W szczecińskiej Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. został zwodowany czwarty z lodołamaczy wyprodukowanych dla Wód Polskich, a przeznaczonych do pracy na Dolnej Wiśle.

Na wodę opuszczono lodołamacz liniowy Manat. Nowa jednostka dołączy do Pumy, lodołamacza czołowego, Narwala i Nerpy, lodołamaczy liniowych. Oprócz wymienionych nowych jednostek w skład floty Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wchodzi pięć lodołamaczy poprzedniej generacji, zbudowanych na przełomie lat 80 i 90-tych ubiegłego wieku.

W ostatnim sezonie zimowym testy podczas patroli lodowych przeszły dwa z nowych lodołamaczy: Puma i Narwal. Przebieg testów wykazał ich pełną przydatność do akcji zimowej.

Główne parametry zbudowanego lodołamacza liniowego:

- długość całkowita – 28,07 m

- szerokość całkowita – 7,07 m

- wysokość boczna – 2,4 m

- zanurzenie maksymalne – 1,7 m

- wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym – 3,7 m

- silnik główny spalinowy o mocy 597 KW (800 KM)

- śruba napędowa stała

- wyporność przy zanurzeniu projektowym – 132 t.

Budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych jest realizowana w ramach projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk”, dofinansowanego w 85% z Funduszu Spójności  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

  *    *   *

Manat to ssak wodny. Ma ciało o wrzecionowatym kształcie, jego długość sięga 4,5 m, a waga 600 kg. Manat jest typowym roślinożercą. Żywi się glonami, trawą morską i pędami innych roślin wodnych. Zamieszkuje przybrzeżne wody południowych Stanów Zjednoczonych, Karaibów i północnej Brazylii. Gatunek pokrewny - manat afrykański żyje u wybrzeży zachodniej Afryki.