Szkoła podstawowa nr 11 w Elblągu

Elbląg zaliczany jest do miast o największym zagrożeniu powodziowym w Polsce. Wynika to z jego lokalizacji na Żuławach Wiślanych – obszarze o bardzo niskich rzędnych terenu (w tym na obszarach depresyjnych), na którym zagrożenie powodziowe związane jest nie tylko z rzekami płynącymi przez ten teren (powodzie opadowe, roztopowe), ale również z cofką spiętrzonych okresowo (np. przy silnym wietrze) wód Zalewu Wiślanego. Aktywni Błękitni na dobre zagościli w tym mieście. Tym razem w szkole podstawowej nr 11 rozmawialiśmy z uczniami o powodzi oraz o kampanii edukacyjnej Wody to nie śmietnik. 

Elbląg 231130

 

Zajęcia w terenie z uczniami szkoły podstawowej w Michalu

Skąd przychodzi powódż? Czy możemy się do niej przygotować? Po co budujemy wały przeciwpowodziowe? Jaką rolę pełni stacja pomp? W zimowej scenerii z uczniami ze szkoły w Michalu zwiedziliśmy Pompownię w Kończycach zarówno tę zabytkową jak i obecnie działającą. Śnieg cieszy dzieci i hydrologów  Podczas spotkania  była okazja połączyć te dwa światy. Strażacy i policjanci z Komend w Świeciu przygotowali pokazy ratownictwa w mroźnej scenerii  przy lekko zamarznietym zbiorniku w Kończycach. Uczniowie wykazali się sporą wiedzą na temat bezpiecznych zachowań nad wodą.

Cykl audycji radiowych w Radiu Kaszebe

O wodzie która nas otacza, czy w Polsce jest susza, skąd się wzięła pasja uczniów XIV LO w Gdyni do rzeki Cisowska Struga, jak możemy zadbać o wodę i bezpiecznie nad nią odpoczywać? O tym wszystkim opowiedzieli pracownicy Wód Polskich w cyklu pięciu krótkich  audycji radiowych „Strefa Wody” emitowanych na falach Radia Kaszebe w dniach 20-24.11.2023  około godziny 12:00. Podcasty zostały zrealizowane w ramach działań edukacyjno-informacyjnych programu Aktywni Błękitni.

Szkoła Podstawowa w Brzydowie

Nauka nie jest nudna! Aktywni Błękitni uczniowie klasy III i IV  szkoły w Brzydowie zbudowali model 3D obiegu wody w przyrodzie, wydzielili miejsce na ląd, z uwzględnieniem przesiąkania wód gruntowych oraz morza i oceany.  Zrobili miejsce na wody powierzchniowe, w tym rzeki, dodatkowo aby nadać makiecie realizmu umieścili na niej drzewa, mech i budynki. 

Uczniowie starszych klas poznali metody wykrywania mikroplastiku w wodzie. Próbki wody zawierające wcześniej przygotowane odpady plastikowe i inne zostały odfiltrowane z wykorzystaniem papierowych filtrów do kawy, a następnie poddane działaniu słabego kwasu (kwas octowy). Cząstki, które nie rozpuściły się w occie pod nadzorem prowadzącej zajęcia poddaliśmy próbie ognia - plastikowe drobinki stopiły się w charakterystyczny sposób.

W trakcie spotkania nie zabrakło zabaw z wodnym kołem fortuny, wyławiania i segregowania śmieci. Płetwonurkowie  opowiedzieli o bezpiecznym odpoczynku nad wodą i technikach nurkowych.

  

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Gdańsku

Temat bezpieczeństwa nad wodą, działań ratowniczych, pokazanie indywidualnych technik ratunkowych wszystkie watki poruszono podczas spotkania z młodzieżą uczącą się w CKZiU nr 2  w Gdańsku. Uczniowie z zainteresowaniem i uwagą uczestniczyli w zajęciach. Podczas spotkania  z przedstawicielami Grupy Specjalnej Płetwonurków RP nie zabrakło wielu konkretnych pytań dotyczących 

Szkoła Podstawowa w Pomysku Wielkim

Czy obecnie deszczu pada mniej? Skąd się bierze susza w Polsce? Jak retencjonować wodę?

Wspólnie z uczniami ze szkoły w Pomysku Wielkim odpowiadaliśmy na pytania o wodzie. W trakcie warsztatów organizowanych w ramach piątej edycji programu Aktywni Błękitni uczestnicy mieli możliwość pogłębienia wiedzy na tematy związane z obiegiem wody w przyrodzie, środowiskiem wodnym i bezpieczeństwem nad wodą.

Dzięki obecności przedstawicieli policji (partnerów programu) uczniowie przypomnieli sobie jak bezpiecznie odpoczywać nad wodą, kiedy i jak udzielać pierwszej pomocy osobie poszkodowanej, co robić kiedy widzimy osoby wyrzucające śmieci do wody. 

W trakcie spotkania nie zabrakło dodatkowych atrakcji, zabaw z wodnym kołem fortuny, wyławiania i segregowania śmieci i przeciągania liny na stronę powodzi lub suszy.

Przypomnieliśmy że pod względem zasobów wody Polska jest na przedostatnim miejscu w Europie. Susza to ogromny problem dla środowiska i dla przemysłu. Skutki suszy odczuwa bardzo mocno rolnictwo, energetyka … jest to problem nas wszystkich!. To sprawia, że musimy działać!

Racjonalne korzystanie z zasobów wodnych to między innymi retencjonowanie czyli gromadzenie wody, co z jednej strony pozwala ograniczać problem suszy, a z drugiej zapobiega też powodziom i podtopieniom. Jak przeciwdziałać suszy? Aktywni Błękitni wiedzą, że możemy magazynować wodę na różne sposoby. Retencja kojarzy nam się z dużymi zbiornikami gdzie gromadzona jest woda z wezbrań rzecznych lub woda opadowa. Nie musimy być konstruktorami, aby magazynować wodę. Możemy wykorzystywać beczki, wiadra lub inne pojemniki, aby gromadzić deszczówkę i ją ponownie wykorzystywać.

Każde spotkanie z uczniami poszerza grono osób wkręconych w wir edukacji wodnej.